Pop up store – na czym polega ten rodzaj marketingu?

Lis 19, 2018

Pop up store – na czym polega ten rodzaj marketingu?

Wiele jest inicjatyw, które posiadają naprawdę wysoki potencjał sprzedażowy. Jedną z nich jest pop up store, który już od jakiegoś czasu cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem. Czym dokładnie jest pop up store? To specjalne lokale, które pojawiają się w danym miejscu przeważnie na krótki czas, wynoszący od 1 dnia do nawet 3 miesięcy. Przeważnie są one lokowane w miejscach, gdzie na co dzień przewija się bardzo dużo ludzi. Najczęściej można je więc znaleźć w takich miejscach, jak galeria handlowa, ruchliwa ulica czy plaża. Świetnie sprawdzają się one także wtedy, gdy odbywają się różnego rodzaju festiwale, obchody miasta czy targi branżowe. W takich miejscach dobrze jest ustawić pop up store, w którym sprzedawane będą produkty związane z daną branżą.

Jaka jest historia pop up store?

Pierwszy raz pop up store, czyli krótkoterminowe stoisko sprzedażowe, pojawiło się w roku 1997 w Stanach Zjednoczonych. Jego twórcą byli dwaj mężczyźni, Jed Wexler oraz Patrick Courrielche. Nazwą pierwszego pop up store było „The Ritual Fashion and Music Expo” – a sprzedawanymi w nim produktami były unikatowe ubrania pochodzące od różnych kalifornijskich marek. Stoisko stało wyłącznie jeden dzień, jednak przyniosło tak duże zyski, które zdecydowanie przebiły zyski tradycyjnych sklepów w takim samym okresie sprzedażowym. Stało się tak ze względu na muzykę, która całemu przedsięwzięciu towarzyszyła, oraz fakt, że relacja ze sprzedawcą była mniej formalna niż normalnie.

Co więcej, osoby które tamtego dnia kupiły produkty w pop up store „The Ritual Fashion and Music Expo” stały się wiernymi fanami poszczególnych kalifornijskich marek, które się w nim wystawiały. Chociaż sklep stał wyłącznie jeden dzień, to klienci zostali na znacznie dłużej, ponieważ ich zainteresowanie nie mijało. Po tym wydarzeniu, najwięksi giganci marketingowi zorientowali się, że pop up store ma ogromy potencjał sprzedażowy i że daną technikę sprzedażową może wykorzystać każda branża, w każdym miejscu. Przykładów oryginalnych pop up store zaczęło się od tego momentu mnożyć – warto przytoczyć chociażby to, co zrobiła marka Fourt Element Adventures, która zajmuje się sprzętem do nurkowania, otworzyli oni swój pop up store pod wodą, dzięki czemu stał się on pierwszym podwodnym sklepem na świecie.

dfactory pop up store

Jaka jest idea pop up store i jakie liczby stoją za tym rozwiązaniem?

Ideą pop up store jest możliwość ustawienia na krótki okres czasu, stoiska sklepowego w dowolnym, ograniczonym wyłącznie wyobraźnią, miejscu. Oczywiście tego typu inicjatywy najlepiej sprawdzają się w miejscu, do którego uczęszcza jak największa liczba osób, dlatego też świetne wyniki dają pop up store umieszczone w galeriach handlowych, czy przy głośnych deptakach/ulicach. Fakt, że stoisko stać będzie wyłącznie przez jakiś czas sprawia, że ludzie chcą chętniej na nim kupować, ponieważ zdają sobie sprawę z unikalności i niepowtarzalności takiej okazji. Drugi raz takie coś może się im nie przydarzyć.

A co mówią liczby? Po evencie IMS, aż 87% badanych przyznało się, że kupiło coś na stoisku pop up store. W samej Wielkiej Brytanii rynek krótkoterminowych stoisk sprzedażowych wart jest obecnie 2,3 mld funtów, a samych stoisk jest około 10 tysięcy. Jest więc to rozwiązanie, które rośnie w siłę i pozwala na nowoczesne i skuteczne promowanie każdej marki, tej małej, lokalnej, jak też i tej wielkiej, globalnej.

Podsumowanie

Także w Polsce, coraz więcej marek decyduje się właśnie na tego typu sposób promocji. Pierwszą marką, która zadecydowała się na naszym rodzimym rynku zainwestować w pop up store, było H&M, który umieścił swoje stoisko na lewym brzegu Wisły, w knajpce Miasto Cypel. Sklep istniał przez trzy tygodnie i każdego dnia grał tam inny DJ. 5% ze sprzedaży wszystkich produktów w tym miejscu trafiało na konto organizacji UNICEF. Także marka tak duża, jak ZALANDO zdecydowała się na otwarcie własnego pop up store w Polsce.

 



Podobne:

Etykiety:

Udostępnij: